کد مطلب:313847 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

امامزاده ابراهیم
ابراهیم بن محمد بن عبدالله (م 255 ق) از نوادگان عباس بن علی بن ابی طالب علیهم السلام و از شخصیتهای برجسته ی شیعه و مبارزین مجاهد است.

وی همراه حسین كوكبی (از نوادگان امام سجاد زین العابدین علیه السلام) در زمان حكومت المستعین بالله خروج كرده تمامی نواحی قزوین و ابهر و زنجان را در سال (255 ق) به تصرف خویش درآورد و در این نواحی حكومتی تشكیل داد. در پی این واقعه، طاهر بن عبدالله، از امرای خلیفه ی عباسی، به جنگ آنان شتافت. ابراهیم طی نبردی در حوالی قزوین به شهادت رسید و قبر وی هم اینك در دامنه ی كوههای طالقان



[ صفحه 170]



قزوین، یكی از زیارتگاههای شیعیان است. نسب وی را از عمدةالطالب (چاپ نجف) نقل كردیم، كه با ضبط اعیان الشیعه كمی اختلاف دارد. [1] .

قبر امامزاده ابراهیم كه گفته شده است از اعقاب حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام محسوب می شود و در زنجان است كه مورخ شهیر، صاحب تاریخ سامرا آیةالله شیخ ذبیح الله محلاتی در كتاب شریف اختران تابناك، ج 2 ص 564 آورده است.

جناب حجةالاسلام و المسلمین دانشمند محترم، آقای حاج شیخ ابوالفضل شكوری زنجانی از علمای بزرگوار زنجان طی نامه ای به دفتر انتشارات مكتب الحسین علیه السلام خطاب به مؤلف، چنین نگاشته اند:

بسمه تعالی

حضرت حجةالاسلام جناب مستطاب آقای حاج شیخ علی ربانی خلخالی دامت بركاته

ضمن عرض سلام جنابعالی راجع به امام زاده سید ابراهیم كه در شهر زنجان مدفون است سؤال كرده بودید تا این كمترین اطلاعات خودم را بنویسم. به عرض می رساند تاكنون این جانب شخصا مطالعات دقیقی درباره ی ایشان انجام نداده ام. اجمالا عرض می كنم كه ایشان و اغلب امام زاده هایی كه در اطراف زنجان مانند ابهر، خدابنده (قیدار) و طارم مدفونند از یاران انقلابی معروف به «كوكبی» بودند كه در مسیر خود به سمت شمال كشور (گیلان) ضمن جنگ و گریزهایی كه با سپاهیان خلفا داشتند كشته شده اند. مرحوم آیةالله شیخ محمد اسماعیل صائنی (قدس الله نفس الزكیة) كه از فلاسفه و مفسران نامدار قرآن مجید بودند و در تاریخ اسلام مطالعات خوبی داشتند، (به نقل از تاریخ طبری) درباره ی امام زاده سید ابراهیم مدفون و معروف در شهر زنجان می فرمودند كه او نوه ی چهارم حضرت ابوالفضل العباس بن علی بن ابی طالب علیهم السلام است. ایشان مطلبی را كه ناآگاهان نوشته و در دیوار ساختمان آن امام زاده مبنی بر موسوی (از نسل امام موسی بن جعفر علیه السلام) بودن سید ابراهیم نصب كرده بودند را تخطئه می كرد و می گفت ایشان موسوی نیستند، بلكه از نسل حضرت عباس هستند.

با احترام - ابوالفضل شكوری - 20 شوال المكرم 1419 هجری قمری



[ صفحه 172]




[1] دايرةالمعارف تشيع: ج 1، ص 278 به نقل از اعيان الشيعه: ج 2 / 253؛ عمدة الطالب: ص 253.